21 Ekim 2020 Çarşamba

PROMPT Terapisi nedir?


Çocuklarda geç konuşmanın bir çok nedeni olduğunu ve bunların bir çoğunun doğru tedaviler ile giderilebileceğini unutmamak gerekir. Özellikle de çocuklarda görülebilen konuşma için motor işlevlerinin eksik veya hatalı olduğu durumlarda uzmanlardan alınabilecek yardımlar ile bu sorun tamamen ya da büyük ölçüde çözülebilmektedir.

Çocuklarda konuşamama durumunu konuşma ve dil bozukluğu olarak iki temel başlık altında incelendiğini önceki yazımda belirtmiştir. Bunlar içerisinde konuşma bozuklukları fiziki nedenlere bağlı bir bozukluk olup konuşmada motor aktivitelerinin tam veya doğru bir şekilde çalışmamasından kaynaklanmaktadır. Özellikle artikülasyon bozuklukları bu tür içerisinde en büyük yere sahip ve ses üretmedeki sorunları oluşturur.

PROMPT Terapisi nedir?

PROMPT "Oral Musküler Fonetik Hedeflerin Yeniden Yapılandırılmasına Yönelik Uyarılar" anlamına gelen artikülasyon bozukluklarında sıklıkla kullanılan ve bu sorunun çözümüne yardımcı olan bir terapi türüdür.

1970 yılında Amerikalı Deborah Hayden tararından bulunan bu yöntem ile geleneksel yöntemler ile sonuç alınamayan konuşma bozukluklarında sonuç alabilmek mümkündür. Bu terapinin eğitimi Amerika'da Santa FE şehrinde bulunan Prompt Enstitü tarafından verilmektedir. Yalnız ülkemizde de bazı dönemlerde bizzat bu Enstitü personeli tarafından gelip eğitimler verilebilmektedir.

Bu terapi türünde temel işleyiş dokunsal-kinestetik yaklaşımlar ile konuşmada etkili olan artikülatörlerin (Çene,dudak, dil ve boğaz)doğru hareket edebilmelerini desteklemek veya şekillendirmek için çocuğun yüzüne dokunma ipuçları ile yönlendirme yapılmasıdır.Bu şekilde çocuğun süreç içerisinde hece, kelime ve sonrasında cümle kurabilecek düzeyde konuşma bozukluğunun giderilmesi amaçlanır. Bu uygulamalı yaklaşım ile çocuğun süreç içerisinde sesleri planlaması, koordine etmesi ve üretmesi sağlanır.

Terapilerde ilk adım olarak çocuklarda temel seslerden başlanarak önce harfleri nasıl oluşturabilecekleri, hangi motor hareketiyle hangi sesin oluşturabileceği öğretilir. Sonrasında bu harflerden hecelere, hecelerden kelimelere ve sonunda da kelimeleri birleştirip normal bir konuşmayı sağlayan cümlelere ulaşılır.


0 yorum

Yorum Gönder